فایبرسمنت فایبرسمنت برد تولید کننده فایبرسمنت فایبرسمنت ایرانی لیست قیمت فایبرسمنت قیمت فایبرسمنت سمنت بورد سمنت برد فروش فایبرسمنت فروش فایبرسمنت نمای فایبر سمنت سمنت برد طرح چوب
مرحوم قربان ابراهيمي فرد
54543
شهید حاج احمد شکی
456 یاد و خاطره سردار شهید حاج احمد شکی از علی آبادکتول را گرامی می داریم
سخنی از بهشت
امار بازدید

 عوامل تأثیر گذار بر فرهنگ انقلاب اسلامی

با بررسی همه جانبه‏ای که به عمل آمده است با توجه به مسئولیتها و میزان بهره‏مندی هریک از عوامل مؤثر، از امکانات و ظرفیت‏های انقلاب اسلامی عوامل ذیل به ترتیب اولویت در تقویت، بالندگی، رشد و متقابلاً در آسیب‏رسانی به انقلاب اسلامی نقش اساسی دارند.

الف)مجموعه حاکمیت و قوای سه‏گانه.

ب) وزارت‏خانه‏های فرهنگی.

ج) نهادها و سازمانهای دینی وابسته به دولت.

د)حوزه‏های علمیه.

ه) صدا و سیما و سایر رسانه‏ها.

و) نهادهای دینی مستقل چون مسجد.

ز) نخبگان و روشنفکران دانشگاهی.

ح) مردم

ط) شرایط و مسائل جهانی.

این فرآیند در شکل شماره ۱ نشان داده شده است.

عوامل فوق به همان اندازه که در صورت ارایه عملکرد مثبت، نقش اساسی در پیشرفت و بالندگی انقلاب اسلامی در جهان دارند به همان اندازه در صورت اهمال، غفلت، سوء مدیریت و یا به هر دلیل دیگر وظائف خود را در قبال انقلاب اسلامی انجام ندادند یا عملکرد آنها مطابق اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی نبود، سلسله آسیب‏ها شکل می‏گیرد و باعث خواهد شد که انقلاب آسیب ببیند. این آسیب‏ها و تهدیدها که بالغ بر ۱۵۰ مورد آن شناسائی شده است، در پژوهشی که بدان اشاره شد مورد بررسی دقیق قرار گرفته و نتایج آن برای تعیین اولویت‏ها و موارد مهم‏تر به رأی کارشناسان و صاحبنظران گذاشته شده و مهمترین آسیب‏ها در هر یک از عرصه‏های هشتگانه شناسائی شده است که در بخش ششم همین مقاله اهم آن موارد آورده می‏شود.

 بخش ششم: جمع بندی و نتیجه گیری

انقلاب اسلامی انقلابی است فرهنگی که برای اعتلاء کلمه در جهان و ایجاد حکومت مبتنی بر عدل و مبتنی بر موازین و معیارهای اسلامی پدید آمده است و چون نام اسلام پسوند جمهوری اسلامی قرار گرفته است عرصه فرهنگ و آسیب‏های فرهنگی را گسترده ساخته است لذا کلیه عملکردهای سیاسی، اقتصادی، تربیتی، تبلیغی، فرهنگی، امنیتی، قضائی و … تأثیر مستقیم بر فرهنگ انقلاب اسلامی دارد چون با توجه به تعریفی که از فرهنگ ارایه شد قلب فرهنگ جهان‏بینی است و جهان‏بینی ارزشها و باورها را تولید می‏کند و رفتارهای بیرونی که شامل تمامی عرصه‏های زندگی می‏شود، تجلیات و نمادهای بیرونی آن جهان‏بینی می‏باشند. در این شرایط اگر رفتارها و تجلیات بیرونی بر اساس باورها و ارزشهای برگرفته شده از جهان‏بینی عمل کرد باعث می‏شود که جهان‏بینی توسعه یابد و بر جهان‏بینی نسل جدید سایه افکند و باورها و ارزشهای انقلابی تولید کند ولی اگر چنین نشد و آسیب‏ها و آفت‏های داخلی و خارجی و به قول شهید مطهری میکروب ارتجاع بر پیکر جهان‏بینی و اضلاع آن وارد شوند به صورت طبیعی جهان‏بینی اصیل و انقلابی در عملکردها تجلی پیدا نمی‏کند و در نتیجه اندام فرهنگ انقلاب فرسوده می‏شود و تحمل خود را در برابر هجوم داخلی و خارجی از دست می‏دهد.

 امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و دیگر صاحبنظران و تئوریسین‏های انقلاب با توجه به تجربیات جهانی و بشری به این موضوع مهم پی برده‏اند و در نوشته‏ها، سخنرانی‏ها، بیانیه‏ها موارد و مصادیق آسیب‏ها را برشمرده‏اند و خواستار توجه به آنها و کنترل آنها گردیده‏اند در این بین صاحبنظران دیگری اظهار نظر فراوانی کرده‏اند که مجموعه آن دیدگاهها در پژوهش تحت عنوان “آسیب‏شناسی توسعه فرهنگ دینی با تأکید بر دو دهه انقلاب “(۳۱) به رأی و نظر صاحبنظران و اندیشمندان گذاشته شده است که بخشی از نتایج یافته‏های این پژوهش و دیگر پژوهشهای انجام یافته(۳۲) تحت عنوان “مهمترین آسیب‏های فرهنگی انقلاب اسلامی ” ارایه می‏گردد.

 ۱٫ نفوذ اندیشه‏های بیگانه که این نفوذ ممکن است از طریق دشمنان یا دوستانی که مجذوب آرای دیگران شده‏اند، صورت پذیرد. نمونه این گرایش‏ها در جریانات قرون اولیه اسلامی دیده می‏شود. مثلاً مجذوب‏شدگان به فلسفه یونانی و آداب و رسوم ایرانی و تصوف هندی، نظریات و اندیشه‏هایی را به عنوان خدمت و نه به قصد خیانت وارد اندیشه‏های اسلامی کردند.(۳۳)

۲٫ تغییر جهت دادن اندیشه‏ها؛ نهضت خدایی باید برای خدا آغاز شود و برای او ادامه یابد و هیچ خاطره و اندیشه‏ای غیر خدایی در آن راه نیابد تا عنایت و نصرت الهی شامل حالش گردد.(۳۴) حضرت امام (ره) در وصیت نامه خود، فراموش‏کردن فرهنگ قیام ملت و مکتب الهی اسلام، به انزوا کشاندن روحانیت، غرب‏زدگی و شرق‏زدگی و سلطه بیگانگان بر مقدرات مراکز تعلیم و تربیت را از آفات فرهنگی انقلاب معرفی می‏نماید.

۳٫ تجدد گرایی افراطی؛ در مقابل تمسک به اسلام ناب، تجدد گرایی افراطی ـ یا التقاط ـ و زهدگرایی منفی قرار دارد. تجددگرایی افراطی تلفیق اسلام با اندیشه‏های غیر اسلامی برای زیبا جلوه‏دادن آن می‏باشد.(۳۵)

 ۴٫ جدایی حوزه و دانشگاه؛ در واقع یکی از کلیدی‏ترین مسایل اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی ما حفظ و تقویت وحدت این دو نهاد که جدایی آن‏ها آفتی بزرگ به شمار می‏آید.

۵ . بوروکراسی مفرط و فساد اداری و اجتماعی؛ حضرت علی (ع) می‏فرماید: همانا فلسفه نابودی رژیم‏های پیشین این بود که حق مردم را ندادند تا آن را به رشوت خریدند، و راه باطلشان بردند و آنان پیرو آن گشتند.(۳۶)

۶ . دنیا طلبی و اشتغال به زینت‏های دنیوی بالأخص بین اقشار انقلابی؛ اگر زندگی تجملی و روحیه تکاثرطلبی در میان عناصر انقلابی فزونی گیرد و نیروهای انقلابی روحیه خود را از دست دهند، داعیه دفاع از انقلاب و ارزشها تضعیف می‏شود. امام صادق (ع) ضرر دو گرگ درنده که به گله چوپانی حمله می‏کنند را به مراتب کمتر از زیان حبّ مال و جاه‏طلبی که متوجه مسلمانان می‏شود، می‏داند.(۳۷)

 ابن خلدون نیز در بحث فراز و فرود تمدن‏ها به دوران‏های زیر اشاره می‏کند: دوران ظفر، دوران قدرت، دوره تجمل و فراغت، دوره خرسندی و بالاخره دوره اسراف و تبذیر و انحطاط. در دوران آخر، عصبیت ـ همبستگی اجتماعی ـ از بین می‏رود و تن‏آسایی، تجمل و حاکمیت روابط فزونی می‏گیرد.(۳۸)

۷ . حاکم شدن روحیه ریا وتملق به جای اخلاص و ایثار دگرگونی مجدد ارزشهای جامعه و فرآیند تبدیل ثروت به ارزش و نابرابری اجتماعی؛

۸ . اشاعه فحشا و فساد و ارتشا؛

۹ . تأثیر پذیری از جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و تبلیغاتی دشمن و رجعت تدریجی به ارزشهای فرهنگی رژیم پیشین؛

۱۰٫ بحران هویت اجتماعی بالأخص بین نوجوانان و جوانان نسل دوم و سوم انقلاب و گرایش به الگوهای غربی؛

 ۱۱٫ فرار مغزها؛ نداشتن برنامه‏ای همه جانبه برای جلوگیری از مهاجرت تحصیل کردگان و متخصصان و مشخص نبودن مرزهای “تعهد ” و “تخصص ” باعث ظهور پدیده فرار مغزها به کشورهای دیگر جهان می‏شود.

۱۲٫ دوگانگی عمل و گفتار؛ برخی از مسئولین (فاصله بین گفتار و کردار آنها و سخنگویی به جای عمل و سیاسی کاری به جای خلاقیت‏های مدیریتی)

۱۳٫ بازیچه شدن دین در دست برخی از سیاستداران برای منافع شخصی یا گروهی (جناحی)

۱۴٫ درگیری و اختلافات سیاسی (سرگرم شدن به درگیری‏های سیاسی و غفلت از مشکلات مردم)

۱۵٫ عدم تحمل سیاسی و نداشتن روحیه انتقادی

 ۱۶٫ باندبازی و گزینش‏های رابطه‏ای در انتخابات دولتمردان و شیوع تبارگماری درمسئولیت‏های مهم و حساس

۱۷٫ عدم ارائه راهکار مناسب برای تلفیق دین و دولت (عدم تعامل مناسب دین و دولت)

۱۸٫ ضعف مدیریت و تصدی امور به دست افراد نالایق کم توان و به دور از آگاهی و بینش قوی (ولو دلسوز و با حسن نیت)

۱۹٫ عدم وجود عدالت اجتماعی در توزیع قدرت، ثروت و دنیاگرایی و عافیت طلبی مردم

۲۰٫ وجود فساد اداری در بدنه نظام به عنوان یکی از مهمترین عوامل سرخوردگی مردم از دین و فرهنگ انقلاب اسلامی

۲۱٫ فقر و محرومیت توده مردم (فشار اقتصادی بر مردم) و تشدید اختلافات طبقاتی

z2. نارضایتی مردم به علت شیوع حاکمیت روابط به جای ضوابط

 ۲۳٫ افزایش روحیه ریاکاری و تظاهر به دین

۲۴٫ احساس خستگی افراد جامعه به ویژه از سخنرانی‏ها و مطالب تکراری و زدگی آنها از مطالب بیان شده

۲۵٫ ضعف و به حاشیه رفتن مشارکت عمومی در تصمیم‏سازی، نظارت، اجرا و پشتیبانی و اداره مادی و معنوی نهاها و فعالیت های دینی

۲۶٫ غرق شدن در درگیری های داخلی و غفلت از مسائل جهانی

۲۷٫ شیوع رویکردهای افراطی و تفریطی در ارتباط با سایر کشورها

۲۸٫ سیاه نمائی والقاء دشمن به مردم توسط تبلیغات گسترده مبنی بر ناتوانی حکومت دینی در رفع مسائل و مشکلات جامعه

۲۹٫ بی‏توجهی به آموزه‏های دین اسلام در تولید ارزش‏های مشترک جهانی

 ۳۰٫ تهاجم برنامه‏ریزی شده دشمنان خارجی جهت انحراف نسل جوان

۳۱٫ فقدان نظام مشورت‏گیری از نخبگان و روشنفکران دینی و به حاشیه رفتن نقش آنها در فرایند تولید و عرضه کالاها و خدمات فرهنگی

۳۲٫ عدم مشارکت فعال نخبگان و کناره‏گیری آنها از قدرت به علت وضعیت آشفته و ناپایدار سیاسی

۳۳٫ به حاشیه رفتن نقش نخبگان فرهنگی و روشنفکران دینی در سرپرستی هویت دینی و ملی

۳۴٫ عدم وفاق ذهنی نخبگان کشور در راستای حل مسائل فرهنگی و معنوی

۳۵٫ تقابل روشنفکران و نخبگان فرهنگی با سنت گرایان

۳۶٫ تداخل وظایف و فعالیت‏های موازی نهادهای دینی به علت نبود برنامه‏ریزی جامع در مورد تقسیم وظایف

۳۷٫ گسترش ظاهرنگری، سطحی‏نگری، جزم‏اندیشی و عوام زدگی در فعالیت‏های نهادهای دینی

 ۳۸٫ فقدان نظام برنامه ریزی صحیح فرهنگی برای نسل جوان به علت نبود مدیریت واحد فرهنگی

۳۹٫ فقدان نظام مشورت‏گیری و نظرسنجی از نخبگان (به حاشیه رفتن نقش نخبگان در فرایند تولید، پردازش و عرصه کالاها و خدمات فرهنگی دینی در مقیاس ملی

۴۰٫ عدم برنامه‏ریزی صحیح و اصولی فرهنگی و دینی برای نسل جوان توسط حوزه‏های علمیه و روحانیت

۴۱٫ ارائه تصویری عوامانه از دین، ناهمگون با مقتضیات زمان و متضاد با مبانی فکری نسل جوان توسط بسیاری از روحانیون و علمای دینی

۴۲٫ عدم تناسب سیاست‏ها و ساختار حوزه‏های علمیه با شرایط و نیازهای روز

۴۳٫ عدم جذابیت کافی از چهره اسلام ارائه شده توسط روحانیت

۴۴٫ عدم پاسخ کافی، جامع و مستدل نسبت به شبهات جدید و انحراف در گفتار و کردار (بی‏عملی برخی از عالمان دینی)

 ۴۵٫ حاکم شدن مواضع سیاسی و منافع جناحی (حزبی) در رسانه‏ها به جای قضاوت‏های اخلاقی و منطقی و مواضع ملی

۴۶٫ عدم ارزشیابی مستمر و علمی از نتایج و عملکرد سازمان صدا وسیما و دیگر رسانه‏ها

۴۷٫ نگاه یک طرفه و گاه ابزاری به مخاطبان و نیازهای آنان

 پی ‏نوشت ‏ها:

۲٫ برای آگاهی بیشتر مراجعه شود به تحقیق مستقلی که تحت عنوان مبانی و نظریه فرهنگ توسط مؤسسه فرهنگی هنری عرش پژوه انجام شده است.

۳٫ Clyde Kluckhohns mansmirror.

۴٫ مارکس، کارل، فقر فلسفه، ۱۸۴۷٫

۵٫ جبرگرایی فن‏آوری، مؤسسه فرهنگی ـ هنری عرش پژوه.

۶٫ لارج، فرهنگ و فن‏آوری اطلاعات، ۱۹۸۰٫

۷٫ حاجیلری، عبدالرضا، کنکاش در تعبیر ارزشهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشر معارف، ص ۶۷ و ۶۸٫

۸٫ Revolution.

۹٫ Revolutio

۱۰٫ باقر ساروخانی، دایره المعارف علوم اجتماعی، ص ۶۴۲٫

۱۱٫ گی‏روشه، تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، ص ۲۸۹٫

۱۲٫ استانفورد کوهن، تئوری‏های انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، ص ۲۱٫

۱۳٫ همان، ص ۱۳۶٫

۱۴٫ ساموئل هانتینگتون، سازمان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، ص ۳۸۵٫

۱۵٫ استانفورد کوهن، تئوریهای انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، ص ۱۹۵٫

۱۶٫ کرین برینتون، کالبد شکافی انقلاب، ترجمه محسن ثلاثی، ص ۳۱۰٫

۱۷٫ Pathology

۱۸٫ عباس و منوچهر آریان پور، فرهنگ (دوجلدی دانشگاهی، انگلیسی، فارسی، جلد ۲، ص۱۵۶۹)

۱۹٫ ماری، بریجانیان، “فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعی ” ویرایش بهاءالدین خرمشاهی، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۷۳٫

۲۰٫ فرمهینی، فراهانی، محسن، “فرهنگ علوم تربیتی ” نشر اسرار دانش، ۱۳۷۹٫

۲۱٫ Cultural Pathology

۲۲٫ رهنمایی، سید احمد ” آسیب شناسی فرهنگی ” مجله معرفت، شماره ۳۰، ص ۳۱٫

۲۳٫ کرین، برینتون، کالبد شکافی چهار انقلاب، ترجمه محسن ثلاثی، صص ۸ ـ ۲۶۷٫

۲۴٫ مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، صص ۲۸ ـ۲۷٫

۲۵٫ روزنامه کیهان، ۱۷ دی ۱۳۷۳٫

۲۶٫ حاجیلری، عبدالرضاء، صص ۱۶۸ تا ۱۷۲٫

۲۷٫ این مجموعه از پیام‏ها، سخنرانی‏ها و بیانیه‏های حضرت امام (ره) در صفحات ۱۵۱ تا ۱۷۷ ، کتاب تحولات اجتماعی و انقلاب اسلامی “دفتر سی و ششم “، دفتر نشر و تنظیم آثار حضرت امام موجود است که طبقه‏بندی و در این مقاله استفاده شده است.

۲۸٫ اصل چهارم قانون اساسی و بیش از ۲۰ اصل دیگر.

۲۹٫ موارد فوق برگرفته از مقدمه و اصول۲، ۳، ۴، ۸، ۱۹، ۲۸، ۲۹، ۳۰ و ۳۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، است.

۳۰٫ طرح آسیب‏شناسی توسعه فرهنگی دینی با تأکید بر دو دهه انقلاب اسلامی توسط دفتر مطالعات توسعه فرهنگ دینی “مؤسسه فرهنگی ـ هنری عرش پژوه ” با همکاری جناب آقای دکتر فراهانی به اجرا درآمده است و مهمترین عوامل با مطالعه میدانی مشخص گردیده است.

۳۱٫ پژوهش آسیب‏شناسی توسعه فرهنگ دینی با تأکید بر دو دهه انقلاب، مؤسسه فرهنگی ـ هنری عرش پژوه، دفتر مطالعات توسعه فرهنگ دینی با همکاری جناب آقای دکتر فراهانی، سال ۱۳۸۲٫

۳۲٫ برخی از موارد کتاب انقلاب اسلامی و چرائی و چگونگی رخداد آن، مؤلفان، نشر معارف، ص ۷۰ و ۷۱ استفاده شده است.

۳۳٫ رک: مرتضی مطهری، بررسی اجمالی نهضت‏های اسلامی در صد ساله اخیر، صص ۸۷ ـ۷۸٫

۳۴٫ همان، صص ۹۹ ـ ۹۸٫

۳۵٫ همان، صص ۹۳ ـ ۹۰

۳۶٫ اما بعد فانما هلک انهم منعوا الناس الحق فاشتروه و اخذوهم بالباطل فاقتدوه. (نهج‏البلاغه، نامه ۷۹)

۳۷٫ اصول کافی، ج ۲، کتاب الایمان و الکفر، باب حبّ الدنیا و الحرص علیها، ح ۲٫

۳۸٫ رک: مقدمه ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، صص ۳۲۰ ـ ۳۱۷، البته نباید فراموش کرد که این حرکت دورانی از دیدگاه ابن‏خلدون، شکل جبری دارد و ۱۲۰ سال به طول می‏انجامد. ذکر نظر ابن خلدون به منظور روشن شدن تأکید نویسندگان بر نقش سوء تجمل و دنیاطلبی است

545
ارادت حاج علیرضا ابراهیمی فردبه حاج علی مزیدی، پدر شهیدان محمد و حسین مزیدی از محله خارکلاته علی آبادکتول، ضمناً شهید محمد مزیدی با حاج علیرضا ابراهیمی فرد در کردستان سال1362 همرزم بوده است
جزيره مجنون
حاج علیرضا ابراهیمی فرد از علی آبادکتول در جبهه جزیره مجنون،لشکر8 نجف اشرف سال 1364
اوقات شرعي
دسته بندي
تصاوير منتخب