عوامل تأثیر گذار بر فرهنگ انقلاب اسلامی
با بررسی همه جانبهای که به عمل آمده است با توجه به مسئولیتها و میزان بهرهمندی هریک از عوامل مؤثر، از امکانات و ظرفیتهای انقلاب اسلامی عوامل ذیل به ترتیب اولویت در تقویت، بالندگی، رشد و متقابلاً در آسیبرسانی به انقلاب اسلامی نقش اساسی دارند.
الف)مجموعه حاکمیت و قوای سهگانه.
ب) وزارتخانههای فرهنگی.
ج) نهادها و سازمانهای دینی وابسته به دولت.
د)حوزههای علمیه.
ه) صدا و سیما و سایر رسانهها.
و) نهادهای دینی مستقل چون مسجد.
ز) نخبگان و روشنفکران دانشگاهی.
ح) مردم
ط) شرایط و مسائل جهانی.
این فرآیند در شکل شماره ۱ نشان داده شده است.
عوامل فوق به همان اندازه که در صورت ارایه عملکرد مثبت، نقش اساسی در پیشرفت و بالندگی انقلاب اسلامی در جهان دارند به همان اندازه در صورت اهمال، غفلت، سوء مدیریت و یا به هر دلیل دیگر وظائف خود را در قبال انقلاب اسلامی انجام ندادند یا عملکرد آنها مطابق اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی نبود، سلسله آسیبها شکل میگیرد و باعث خواهد شد که انقلاب آسیب ببیند. این آسیبها و تهدیدها که بالغ بر ۱۵۰ مورد آن شناسائی شده است، در پژوهشی که بدان اشاره شد مورد بررسی دقیق قرار گرفته و نتایج آن برای تعیین اولویتها و موارد مهمتر به رأی کارشناسان و صاحبنظران گذاشته شده و مهمترین آسیبها در هر یک از عرصههای هشتگانه شناسائی شده است که در بخش ششم همین مقاله اهم آن موارد آورده میشود.
بخش ششم: جمع بندی و نتیجه گیری
انقلاب اسلامی انقلابی است فرهنگی که برای اعتلاء کلمه در جهان و ایجاد حکومت مبتنی بر عدل و مبتنی بر موازین و معیارهای اسلامی پدید آمده است و چون نام اسلام پسوند جمهوری اسلامی قرار گرفته است عرصه فرهنگ و آسیبهای فرهنگی را گسترده ساخته است لذا کلیه عملکردهای سیاسی، اقتصادی، تربیتی، تبلیغی، فرهنگی، امنیتی، قضائی و … تأثیر مستقیم بر فرهنگ انقلاب اسلامی دارد چون با توجه به تعریفی که از فرهنگ ارایه شد قلب فرهنگ جهانبینی است و جهانبینی ارزشها و باورها را تولید میکند و رفتارهای بیرونی که شامل تمامی عرصههای زندگی میشود، تجلیات و نمادهای بیرونی آن جهانبینی میباشند. در این شرایط اگر رفتارها و تجلیات بیرونی بر اساس باورها و ارزشهای برگرفته شده از جهانبینی عمل کرد باعث میشود که جهانبینی توسعه یابد و بر جهانبینی نسل جدید سایه افکند و باورها و ارزشهای انقلابی تولید کند ولی اگر چنین نشد و آسیبها و آفتهای داخلی و خارجی و به قول شهید مطهری میکروب ارتجاع بر پیکر جهانبینی و اضلاع آن وارد شوند به صورت طبیعی جهانبینی اصیل و انقلابی در عملکردها تجلی پیدا نمیکند و در نتیجه اندام فرهنگ انقلاب فرسوده میشود و تحمل خود را در برابر هجوم داخلی و خارجی از دست میدهد.
امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و دیگر صاحبنظران و تئوریسینهای انقلاب با توجه به تجربیات جهانی و بشری به این موضوع مهم پی بردهاند و در نوشتهها، سخنرانیها، بیانیهها موارد و مصادیق آسیبها را برشمردهاند و خواستار توجه به آنها و کنترل آنها گردیدهاند در این بین صاحبنظران دیگری اظهار نظر فراوانی کردهاند که مجموعه آن دیدگاهها در پژوهش تحت عنوان “آسیبشناسی توسعه فرهنگ دینی با تأکید بر دو دهه انقلاب “(۳۱) به رأی و نظر صاحبنظران و اندیشمندان گذاشته شده است که بخشی از نتایج یافتههای این پژوهش و دیگر پژوهشهای انجام یافته(۳۲) تحت عنوان “مهمترین آسیبهای فرهنگی انقلاب اسلامی ” ارایه میگردد.
۱٫ نفوذ اندیشههای بیگانه که این نفوذ ممکن است از طریق دشمنان یا دوستانی که مجذوب آرای دیگران شدهاند، صورت پذیرد. نمونه این گرایشها در جریانات قرون اولیه اسلامی دیده میشود. مثلاً مجذوبشدگان به فلسفه یونانی و آداب و رسوم ایرانی و تصوف هندی، نظریات و اندیشههایی را به عنوان خدمت و نه به قصد خیانت وارد اندیشههای اسلامی کردند.(۳۳)
۲٫ تغییر جهت دادن اندیشهها؛ نهضت خدایی باید برای خدا آغاز شود و برای او ادامه یابد و هیچ خاطره و اندیشهای غیر خدایی در آن راه نیابد تا عنایت و نصرت الهی شامل حالش گردد.(۳۴) حضرت امام (ره) در وصیت نامه خود، فراموشکردن فرهنگ قیام ملت و مکتب الهی اسلام، به انزوا کشاندن روحانیت، غربزدگی و شرقزدگی و سلطه بیگانگان بر مقدرات مراکز تعلیم و تربیت را از آفات فرهنگی انقلاب معرفی مینماید.
۳٫ تجدد گرایی افراطی؛ در مقابل تمسک به اسلام ناب، تجدد گرایی افراطی ـ یا التقاط ـ و زهدگرایی منفی قرار دارد. تجددگرایی افراطی تلفیق اسلام با اندیشههای غیر اسلامی برای زیبا جلوهدادن آن میباشد.(۳۵)
۴٫ جدایی حوزه و دانشگاه؛ در واقع یکی از کلیدیترین مسایل اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی ما حفظ و تقویت وحدت این دو نهاد که جدایی آنها آفتی بزرگ به شمار میآید.
۵ . بوروکراسی مفرط و فساد اداری و اجتماعی؛ حضرت علی (ع) میفرماید: همانا فلسفه نابودی رژیمهای پیشین این بود که حق مردم را ندادند تا آن را به رشوت خریدند، و راه باطلشان بردند و آنان پیرو آن گشتند.(۳۶)
۶ . دنیا طلبی و اشتغال به زینتهای دنیوی بالأخص بین اقشار انقلابی؛ اگر زندگی تجملی و روحیه تکاثرطلبی در میان عناصر انقلابی فزونی گیرد و نیروهای انقلابی روحیه خود را از دست دهند، داعیه دفاع از انقلاب و ارزشها تضعیف میشود. امام صادق (ع) ضرر دو گرگ درنده که به گله چوپانی حمله میکنند را به مراتب کمتر از زیان حبّ مال و جاهطلبی که متوجه مسلمانان میشود، میداند.(۳۷)
ابن خلدون نیز در بحث فراز و فرود تمدنها به دورانهای زیر اشاره میکند: دوران ظفر، دوران قدرت، دوره تجمل و فراغت، دوره خرسندی و بالاخره دوره اسراف و تبذیر و انحطاط. در دوران آخر، عصبیت ـ همبستگی اجتماعی ـ از بین میرود و تنآسایی، تجمل و حاکمیت روابط فزونی میگیرد.(۳۸)
۷ . حاکم شدن روحیه ریا وتملق به جای اخلاص و ایثار دگرگونی مجدد ارزشهای جامعه و فرآیند تبدیل ثروت به ارزش و نابرابری اجتماعی؛
۸ . اشاعه فحشا و فساد و ارتشا؛
۹ . تأثیر پذیری از جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و تبلیغاتی دشمن و رجعت تدریجی به ارزشهای فرهنگی رژیم پیشین؛
۱۰٫ بحران هویت اجتماعی بالأخص بین نوجوانان و جوانان نسل دوم و سوم انقلاب و گرایش به الگوهای غربی؛
۱۱٫ فرار مغزها؛ نداشتن برنامهای همه جانبه برای جلوگیری از مهاجرت تحصیل کردگان و متخصصان و مشخص نبودن مرزهای “تعهد ” و “تخصص ” باعث ظهور پدیده فرار مغزها به کشورهای دیگر جهان میشود.
۱۲٫ دوگانگی عمل و گفتار؛ برخی از مسئولین (فاصله بین گفتار و کردار آنها و سخنگویی به جای عمل و سیاسی کاری به جای خلاقیتهای مدیریتی)
۱۳٫ بازیچه شدن دین در دست برخی از سیاستداران برای منافع شخصی یا گروهی (جناحی)
۱۴٫ درگیری و اختلافات سیاسی (سرگرم شدن به درگیریهای سیاسی و غفلت از مشکلات مردم)
۱۵٫ عدم تحمل سیاسی و نداشتن روحیه انتقادی
۱۶٫ باندبازی و گزینشهای رابطهای در انتخابات دولتمردان و شیوع تبارگماری درمسئولیتهای مهم و حساس
۱۷٫ عدم ارائه راهکار مناسب برای تلفیق دین و دولت (عدم تعامل مناسب دین و دولت)
۱۸٫ ضعف مدیریت و تصدی امور به دست افراد نالایق کم توان و به دور از آگاهی و بینش قوی (ولو دلسوز و با حسن نیت)
۱۹٫ عدم وجود عدالت اجتماعی در توزیع قدرت، ثروت و دنیاگرایی و عافیت طلبی مردم
۲۰٫ وجود فساد اداری در بدنه نظام به عنوان یکی از مهمترین عوامل سرخوردگی مردم از دین و فرهنگ انقلاب اسلامی
۲۱٫ فقر و محرومیت توده مردم (فشار اقتصادی بر مردم) و تشدید اختلافات طبقاتی
z2. نارضایتی مردم به علت شیوع حاکمیت روابط به جای ضوابط
۲۳٫ افزایش روحیه ریاکاری و تظاهر به دین
۲۴٫ احساس خستگی افراد جامعه به ویژه از سخنرانیها و مطالب تکراری و زدگی آنها از مطالب بیان شده
۲۵٫ ضعف و به حاشیه رفتن مشارکت عمومی در تصمیمسازی، نظارت، اجرا و پشتیبانی و اداره مادی و معنوی نهاها و فعالیت های دینی
۲۶٫ غرق شدن در درگیری های داخلی و غفلت از مسائل جهانی
۲۷٫ شیوع رویکردهای افراطی و تفریطی در ارتباط با سایر کشورها
۲۸٫ سیاه نمائی والقاء دشمن به مردم توسط تبلیغات گسترده مبنی بر ناتوانی حکومت دینی در رفع مسائل و مشکلات جامعه
۲۹٫ بیتوجهی به آموزههای دین اسلام در تولید ارزشهای مشترک جهانی
۳۰٫ تهاجم برنامهریزی شده دشمنان خارجی جهت انحراف نسل جوان
۳۱٫ فقدان نظام مشورتگیری از نخبگان و روشنفکران دینی و به حاشیه رفتن نقش آنها در فرایند تولید و عرضه کالاها و خدمات فرهنگی
۳۲٫ عدم مشارکت فعال نخبگان و کنارهگیری آنها از قدرت به علت وضعیت آشفته و ناپایدار سیاسی
۳۳٫ به حاشیه رفتن نقش نخبگان فرهنگی و روشنفکران دینی در سرپرستی هویت دینی و ملی
۳۴٫ عدم وفاق ذهنی نخبگان کشور در راستای حل مسائل فرهنگی و معنوی
۳۵٫ تقابل روشنفکران و نخبگان فرهنگی با سنت گرایان
۳۶٫ تداخل وظایف و فعالیتهای موازی نهادهای دینی به علت نبود برنامهریزی جامع در مورد تقسیم وظایف
۳۷٫ گسترش ظاهرنگری، سطحینگری، جزماندیشی و عوام زدگی در فعالیتهای نهادهای دینی
۳۸٫ فقدان نظام برنامه ریزی صحیح فرهنگی برای نسل جوان به علت نبود مدیریت واحد فرهنگی
۳۹٫ فقدان نظام مشورتگیری و نظرسنجی از نخبگان (به حاشیه رفتن نقش نخبگان در فرایند تولید، پردازش و عرصه کالاها و خدمات فرهنگی دینی در مقیاس ملی
۴۰٫ عدم برنامهریزی صحیح و اصولی فرهنگی و دینی برای نسل جوان توسط حوزههای علمیه و روحانیت
۴۱٫ ارائه تصویری عوامانه از دین، ناهمگون با مقتضیات زمان و متضاد با مبانی فکری نسل جوان توسط بسیاری از روحانیون و علمای دینی
۴۲٫ عدم تناسب سیاستها و ساختار حوزههای علمیه با شرایط و نیازهای روز
۴۳٫ عدم جذابیت کافی از چهره اسلام ارائه شده توسط روحانیت
۴۴٫ عدم پاسخ کافی، جامع و مستدل نسبت به شبهات جدید و انحراف در گفتار و کردار (بیعملی برخی از عالمان دینی)
۴۵٫ حاکم شدن مواضع سیاسی و منافع جناحی (حزبی) در رسانهها به جای قضاوتهای اخلاقی و منطقی و مواضع ملی
۴۶٫ عدم ارزشیابی مستمر و علمی از نتایج و عملکرد سازمان صدا وسیما و دیگر رسانهها
۴۷٫ نگاه یک طرفه و گاه ابزاری به مخاطبان و نیازهای آنان
پی نوشت ها:
۲٫ برای آگاهی بیشتر مراجعه شود به تحقیق مستقلی که تحت عنوان مبانی و نظریه فرهنگ توسط مؤسسه فرهنگی هنری عرش پژوه انجام شده است.
۳٫ Clyde Kluckhohns mansmirror.
۴٫ مارکس، کارل، فقر فلسفه، ۱۸۴۷٫
۵٫ جبرگرایی فنآوری، مؤسسه فرهنگی ـ هنری عرش پژوه.
۶٫ لارج، فرهنگ و فنآوری اطلاعات، ۱۹۸۰٫
۷٫ حاجیلری، عبدالرضا، کنکاش در تعبیر ارزشهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشر معارف، ص ۶۷ و ۶۸٫
۸٫ Revolution.
۹٫ Revolutio
۱۰٫ باقر ساروخانی، دایره المعارف علوم اجتماعی، ص ۶۴۲٫
۱۱٫ گیروشه، تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، ص ۲۸۹٫
۱۲٫ استانفورد کوهن، تئوریهای انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، ص ۲۱٫
۱۳٫ همان، ص ۱۳۶٫
۱۴٫ ساموئل هانتینگتون، سازمان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، ص ۳۸۵٫
۱۵٫ استانفورد کوهن، تئوریهای انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، ص ۱۹۵٫
۱۶٫ کرین برینتون، کالبد شکافی انقلاب، ترجمه محسن ثلاثی، ص ۳۱۰٫
۱۷٫ Pathology
۱۸٫ عباس و منوچهر آریان پور، فرهنگ (دوجلدی دانشگاهی، انگلیسی، فارسی، جلد ۲، ص۱۵۶۹)
۱۹٫ ماری، بریجانیان، “فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعی ” ویرایش بهاءالدین خرمشاهی، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۷۳٫
۲۰٫ فرمهینی، فراهانی، محسن، “فرهنگ علوم تربیتی ” نشر اسرار دانش، ۱۳۷۹٫
۲۱٫ Cultural Pathology
۲۲٫ رهنمایی، سید احمد ” آسیب شناسی فرهنگی ” مجله معرفت، شماره ۳۰، ص ۳۱٫
۲۳٫ کرین، برینتون، کالبد شکافی چهار انقلاب، ترجمه محسن ثلاثی، صص ۸ ـ ۲۶۷٫
۲۴٫ مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، صص ۲۸ ـ۲۷٫
۲۵٫ روزنامه کیهان، ۱۷ دی ۱۳۷۳٫
۲۶٫ حاجیلری، عبدالرضاء، صص ۱۶۸ تا ۱۷۲٫
۲۷٫ این مجموعه از پیامها، سخنرانیها و بیانیههای حضرت امام (ره) در صفحات ۱۵۱ تا ۱۷۷ ، کتاب تحولات اجتماعی و انقلاب اسلامی “دفتر سی و ششم “، دفتر نشر و تنظیم آثار حضرت امام موجود است که طبقهبندی و در این مقاله استفاده شده است.
۲۸٫ اصل چهارم قانون اساسی و بیش از ۲۰ اصل دیگر.
۲۹٫ موارد فوق برگرفته از مقدمه و اصول۲، ۳، ۴، ۸، ۱۹، ۲۸، ۲۹، ۳۰ و ۳۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، است.
۳۰٫ طرح آسیبشناسی توسعه فرهنگی دینی با تأکید بر دو دهه انقلاب اسلامی توسط دفتر مطالعات توسعه فرهنگ دینی “مؤسسه فرهنگی ـ هنری عرش پژوه ” با همکاری جناب آقای دکتر فراهانی به اجرا درآمده است و مهمترین عوامل با مطالعه میدانی مشخص گردیده است.
۳۱٫ پژوهش آسیبشناسی توسعه فرهنگ دینی با تأکید بر دو دهه انقلاب، مؤسسه فرهنگی ـ هنری عرش پژوه، دفتر مطالعات توسعه فرهنگ دینی با همکاری جناب آقای دکتر فراهانی، سال ۱۳۸۲٫
۳۲٫ برخی از موارد کتاب انقلاب اسلامی و چرائی و چگونگی رخداد آن، مؤلفان، نشر معارف، ص ۷۰ و ۷۱ استفاده شده است.
۳۳٫ رک: مرتضی مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، صص ۸۷ ـ۷۸٫
۳۴٫ همان، صص ۹۹ ـ ۹۸٫
۳۵٫ همان، صص ۹۳ ـ ۹۰
۳۶٫ اما بعد فانما هلک انهم منعوا الناس الحق فاشتروه و اخذوهم بالباطل فاقتدوه. (نهجالبلاغه، نامه ۷۹)
۳۷٫ اصول کافی، ج ۲، کتاب الایمان و الکفر، باب حبّ الدنیا و الحرص علیها، ح ۲٫
۳۸٫ رک: مقدمه ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، صص ۳۲۰ ـ ۳۱۷، البته نباید فراموش کرد که این حرکت دورانی از دیدگاه ابنخلدون، شکل جبری دارد و ۱۲۰ سال به طول میانجامد. ذکر نظر ابن خلدون به منظور روشن شدن تأکید نویسندگان بر نقش سوء تجمل و دنیاطلبی است